Allmän köpinformation
Produkter och priser
Alla priser anges i svenska kronor SEK och är inklusive svensk moms 25% och debiteras på samtliga order. Se specifikation på din orderbekräftelse/kvitto.
Fraktkostnaden beräknas automatiskt när du slutför din order och ingår i den totala summan av din order och därmed visas den totala kostnaden i varukorgen innan du bekräftar din beställning. Fraktkostnaden kan variera beroende på vilka produkter din order innehåller. Fraktkostnaden styrs av vad brevet/paketet väger.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Tyvärr har vi inte möjlighet att hantera samfrakt eller tillägg på en befintlig order. En order = en fraktavgift.
Betalning
Betalning sker direkt i samband med beställning med Klarna som betalningsmetod eller med Stripe och valfritt betalkort.
När du betalt och bekräftat din order skickar vi en orderbekräftelse till dig via e-post, kontrollera därför att du anger korrekt e-postadress vid beställning. I orderbekräftelsen bekräftar vi också vilket betalsätt som använts. I de fall där vi på grund av oväntade omständigheter inte kan acceptera din beställning kommer vi att informera dig så fort som möjligt.
Förköp - hur det fungerar
När du gör ett förköp betalar du för din beställning i förväg, innan varorna levereras till dig. Detta gäller oavsett om du använder Klarna som betalningsmetod (som vanligtvis erbjuder "få först, betala sen"). Vi använder förköp vid större lanseringar, som exempelvis fröer, ranunkler och lökar.
Förköp fungerar som en bokning – du säkrar dina valda produkter för att vara garanterad att få just de specifika sorterna du önskar. När vi sedan får in leveransen från våra leverantörer kan vi packa om dem till våra egna påsar, för hand, och sen skicka dina varor till dig. Observera att det ibland kan ta flera månader innan varorna levereras, men vi ger alltid en uppskattning av leveranstiden under varje produktbeskrivning eller i din orderbekräftelse.
Om du föredrar att få dina varor först och betala senare, rekommenderar vi att du undviker att handla via förköp.
Vi hoppas att detta gör förköpsprocessen tydlig och enkel för dig, och om du har några frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss!
Leveranstider och orderhantering
Alla beställningar som innehåller fröer skickas som brev med Postnord. Vi kan tyvärr inte erbjuda spårbara försändelser. Detta innebär att efter att breven lämnas in till Postnord upphör mitt ansvar. Skulle ditt paket komma bort är det bästa att höra av dig till ditt lokala postkontor. De flesta brev dyker upp efter ett par dagar/någon vecka om de blivit försenade. Den vanligaste anledningen till att breven kommer bort är att kunden angivit fel postnummer eller adress vid beställningen, vänligen kontrollera därför dessa uppgifter på orderbekräftelsen! Skulle du upptäcka att du angivit fel adress, maila oss direkt på bloomandseeds@gmail.com
Vi ansvarar inte för att en leverans blir försenad på grund av felaktig information från kund.
Har du en order som skickas som paket och spårbart som inte hämtas i tid debiterar vi dig för våra faktiska kostnader för frakt, returfrakt och hantering som är en kostnad på 299 kr. Vill du att vi skickar paketet på nytt, tillkommer en ny fraktkostnad.
På vår startsida hittar du aktuella leveranstider. Om det anges att leveranstiden är 2 veckor innebär det att vi börjar packa din order inom den tidsramen. Du kommer att få ett bekräftelsemail så snart din beställning är postad. Har det gått MINDRE än 2 veckor och du ännu inte har fått ett mail om att din order skickats – vänligen avvakta med att kontakta oss.
Om det däremot har gått MER än 2 veckor och du inte har fått din order eller ett e-postmeddelande om att den är skickad, då är det dags att höra av dig, så hjälper vi dig självklart på bästa sätt.
Anledningen till detta är att jag kan fokusera mer på det ni vill – att packa era beställningar och se till att de skickas iväg så snabbt som möjligt. Om jag måste svara på många mail varje vecka tar det tid från orderhanteringen. Eftersom jag driver ett enmansföretag kan arbetsbelastningen vara hög under intensiva perioder, som vid frösläpp.
Om du vill ha specifika fröer vid en viss tid på året, lägg gärna din beställning i god tid och undvik sista-minuten-beställningar. På så sätt slipper vi båda onödig stress, och du får dina varor i tid!
Ångerrätt och Returvillkor
Du som konsument har rätt att häva ditt köp enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Att häva köpet gör du genom att informera oss om att du ångrat ditt köp inom 14 dagar från att du mottagit din order. Du måste tydligt informera oss om att du vill använda din ångerrätt genom att skicka oss ett meddelande till e-postadressen bloomandseeds@gmail.com Invänta svar innan du skickar din retur. Observera att kostnaden för returfrakten betalas av dig och inte återbetalas.
Återbetalningen sker så snart vi mottagit de returnerade produkterna.
Ångerrätt vid Digitala Kurser
Ångerrätten gäller inte för digitala kurser från och med fem dagar innan det första kurstillfället. Detta för att ge oss rimlig tid att erbjuda platsen till någon annan deltagare. Våra kurser är ofta fullbokade, och sena avbokningar innebär förlorad inkomst om vi inte hinner ersätta den avbokade platsen.
Om du vill överlåta din kursplats till någon annan, kontakta oss så hjälper vi dig med det praktiska. Däremot ansvarar du själv för att lösa betalningen med den nya deltagaren, eftersom vi inte återbetalar eller administrerar om bokningen med faktura till den nya deltagaren.
Ändring av Kursdatum
Vi förbehåller oss rätten att ändra kursdatum med kort varsel vid sjukdom eller andra allvarliga skäl. I sådana fall kommer vi att meddela dig så fort som möjligt, men information om nytt datum.
Vill du bli återförsäljare av mina fröer?
Kontakta mig på bloomandseeds@gmail.com